donderdag 29 juli 2021

DE OOST-AZIATISCHE COMPANIE. (DENEMARKEN)

 

                  EEN DEENSE REDERIJ 

                        MET BELANGEN 

                 IN HET VERRE OOSTEN.




DET ÖSTASIATISKE KOMPAGNI.

De Oost-Aziatische Company werd in 1897 te Kopenhagen opgericht en is een van grootste en belangrijkste Deense rederijen.
Het doel van de rederij regelmatige lijndiensten te openen op Achter-Indië en het Verre Oosten.
Men begon de dienst met drie stoomschepen, de "Malaya'van 4067 brt, de 'Siam' van 3875 brt en de 'Natuma' van 4067 brt en één houten driemastschoener.

Het succes overtrof te verwachtingen en in 1899 werd de Russian East Asiatic Company opgericht. die in 1901 onder dezelfde directie kwam.
De Boxer Opstand (1900)  en de Russisch-Japanse oorlog (1904/05) zorgden ervoor dat de rederij volop vracht had te vervoeren.

In 1907 werd een dienst geopend op de toenmalige Deense eilanden in de Caribische Zee met drie passagiersschepen: 'St. Croix', 'St. Jan' en 'St. Thomas' elk van 3450 brt.
De winsten werden gebruikt voor de aankoop van bedrijven, die tevens voor vracht zorgden.



Zo werd in 1905 de Jahore rubberplantage op Malakka gekocht en twee jaar daarna werd een cementfabriek gesticht.
Speciaal in Siam, het huidige Thailand, had de rederij altijd grote belangen.
Er werd een aparte rederij opgericht voor de kustvaart, die door de East Asiatic Company werd beheerd.

(ms. 'Selandia'.)

In 1910 verwierf de rederij zich een naam door de bestelling van drie schepen, die door dieselmotoren zouden worden voortgestuwd.
Hiervan was de beroemd geworden 'Selandia'' van 4950 brt de eerste; het schip had een B&W dieselmotor van 2500 pk en aan vaarsnelheid van 11 mijl.



Het succes was zo groot, dat alle stoomschepen binnen de kortst mogelijke tijd door motorschepen werden vervangen en nog steeds bezit de maatschappij uitsluitend motorschepen.


                                                        (Maatschappij vlag.)

De jaren van de Eerste Wereldoorlog waren zeer gunstig.
De maatschappij was een sterke voorstander van de opleiding van haar officieren aan boord van zeilschepen; hiervoor werd in 1921 de 'Köbenhaven' van 3901 brt in Engeland gebouwd, een vijfmastbark met hulpmotor en accommodatie voor 60 aspirant stuurlieden.
Eind 1928 of begin 1929 verdween dit schip op de Zuid-Atlantische Oceaan, waarbij alle opvarenden omkwamen.


( ms. 'Amerika'.)

In de jaren 1930/31 werd met nieuwe motorschepen 'Amerika' van 10.218 brt en 'Europa' van 10.224 brt een dienst geopend op de westkust van de Verenigde Staten en Canada en in 1935 werd de 'Canada' van 11.108 brt hieraan toegevoegd.





In de tweede Wereldoorlog verloor de maatschappij veertien schepen met 103.672 brt.
Na de oorlog werden enkele nieuwbouwprogramma's uitgevoerd: tussen 1945 en 1948 vijf schepen van de 'M'-klasse (5800 brt), tussen 1950 en 1953 vijf schepen van de 'P'-klasse (6200 brt), tussen 1953 en 1956 acht schepen van de 'S'-klasse  (6400 brt).
Begin 1964 werd de aanvang gemaakt met circa acht schepen van de 'A'-klasse (7700 brt).

Tegenwoordig voert de rederij de directie over de Nordic Tankschips, Deze tankers zijn speciaal ingericht voor het vervoer van chemicaliën.
Nordic Tankers is intussen overgenomen door het in Singapore gevestigde Japanse MOL groep. Deze groep zet Nordic Tankers als zelfstandige entiteit voort, maar veranderd wel de naam, die  MOL.NT wordt.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten