dinsdag 21 januari 2014

DILOMA M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-A)

M.S. DILOMA.

5 OKTOBER 1979 T/M 12 JANUARI 1980.


Het m.s. Diloma was een tanker uit de D-klasse. Shell tankers. B.V. had zes van deze tankers in de vaart. 
Het schip werd onder de roepletters PJKA in 1966 opgeleverd door de scheepswerf de N.D.S.M. in Amsterdam. Met haar draagvermogen van 70.409 BRT en varend onder de vlag van de Nederlandse Antillen deed ze dienst tot 1981.
Het schip werd voortgestuwd door een 9 cilinder motor van Burmeister en Wain; type 84 VTBF 180.


Van Schiphol Amsterdam naar Marseille gevlogen en met een auto naar de haven Fos sur Mer. Dit is de moderne zeehaven van Marseille, wat te vergelijken is met Europoort voor Rotterdam. Te Fos aan boord van het m.s. Diloma gestapt.


( Ondergaande zon boven de bergen bij Arsew in Algerije.)

Na het lossen van de lading te Marseille staken we de Middellandse Zee over naar Algerije om te Arsew ruwe olie te gaan laden voor Genua in Italië.


( De affakkel vlammen bij Arsew verlichten een deel van de installatie in de nacht.)

Arsew heeft niet alleen de mogelijkheid om ruwe aardolie te laden, maar heeft ook een grote aardgas overslag. Dit aardgas wordt in installaties vloeibaar gemaakt waarna het de naam LNG krijgt. ( Liquid Natural Gas )  


Dit vloeibare aardgas wordt in speciale tankers vervoerd naar havens waar ze een LNG opslag mogelijkheid hebben.

( Opkomende energie LNG en de ondergaande energie de zon.)

Na te Arsew te hebben geladen vervolgden we onze reis naar Genua om het eiland Sicilië zuidelijk te passeren en via de Straat van Messina noordwaarts te koersen naar Genua.


( Het laatste rood van de zon zakt aan het einde van de dag weg achter de horizon .....


..... om plaats te maken voor de volle maan van de nacht.)


Dat de Straat van Messina een gevaarlijk vaarwater is blijkt duidelijk te zien aan de schepen die te veel onder de kust hebben gevaren en uiteindelijk aan de grond te zijn gelopen.


( Tussen de bergen een viaduct op het vaste land van Italië.)

Deze reis van Arsew naar Genua zouden we verschillende keren maken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten