DE VERVANGER VAN VIER OUDE SCHEEPSLIFTEN.
Ter vervanging van de vier oude scheepsliften in het Centrumkanaal werd er een nieuw kanaal gegraven en daarin een nieuwe moderne scheepslift voor schepen van 1350 ton.
De scheepslift gelegen op het vernieuwde deel van het Centrumkanaal heeft de naam Strépy-Thieu. Het waterbouwkundige werk ligt op de grens van Strépy-Bracquegnies en Thieu, vandaar de dubbele naam.
In 1977 werd een besluit genomen om het Centrumkanaal geschikt te maken voor schepen van 1350 ton. Ook nu reeds de vraag hoe het verval van 73,15 meter te gaan oplossen. Zo werd er eerst gedacht aan sluizen en een hellend vlak, maar uiteindelijk viel in 1976 de beslissing tot het graven van een omloop kanaal en de hoogte in een keer te overbruggen met een moderne scheepslift.
Het werk aan dit waterbouwkundig bouwwerk begon in 1982 en kwam gereed in 2002.
Het had de beraamde kosten meer dan 4 keer overschreden en koste toen het gereed was 625 miljoen euro in plaats van 150 miljoen euro.
Na de ingebruikname van het nieuwe kanaal met de scheepslift, was het bedoeling het oude kanaal te dempen en de vier oude scheepsliften te slopen. Op 2 december 1998 werd het geheel door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst.
Ook deze scheepslift werk grotendeels volgens de 'Wet van Archimedes', maar heeft in het boven op de betonnen constructie een machinekamer liggen om de bakken daarbij mechanisch te verplaatsen.
Ondanks de sluiting van de steenkolenmijnen kende het scheepvaartverkeer dat gebruikt maakte van de scheepslift een gestage toename tot 2007. Tussen 2002 en 2013 is het scheepvaart verkeer op het Centrumkanaal in doorvoer van volume vertienvoudigd, daar het ook om grotere schepen gaat.
( Boven de invaart aan de beneden zijde en links de invaart aan de bovenzijde van het kanaal.)
De scheepslift van Strépy-Thieu wordt gezien als een van de meest moderne waterbouwkundige werken van België.
( Een overzicht van de enorme machinekamer gelegen bovenop de scheepslift met de enorme wielen voor de staaldraden en de remmechanismen.)
In 1977 werd een besluit genomen om het Centrumkanaal geschikt te maken voor schepen van 1350 ton. Ook nu reeds de vraag hoe het verval van 73,15 meter te gaan oplossen. Zo werd er eerst gedacht aan sluizen en een hellend vlak, maar uiteindelijk viel in 1976 de beslissing tot het graven van een omloop kanaal en de hoogte in een keer te overbruggen met een moderne scheepslift.
Het werk aan dit waterbouwkundig bouwwerk begon in 1982 en kwam gereed in 2002.
Het had de beraamde kosten meer dan 4 keer overschreden en koste toen het gereed was 625 miljoen euro in plaats van 150 miljoen euro.
Na de ingebruikname van het nieuwe kanaal met de scheepslift, was het bedoeling het oude kanaal te dempen en de vier oude scheepsliften te slopen. Op 2 december 1998 werd het geheel door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst.
Ook deze scheepslift werk grotendeels volgens de 'Wet van Archimedes', maar heeft in het boven op de betonnen constructie een machinekamer liggen om de bakken daarbij mechanisch te verplaatsen.
Ondanks de sluiting van de steenkolenmijnen kende het scheepvaartverkeer dat gebruikt maakte van de scheepslift een gestage toename tot 2007. Tussen 2002 en 2013 is het scheepvaart verkeer op het Centrumkanaal in doorvoer van volume vertienvoudigd, daar het ook om grotere schepen gaat.
( Boven de invaart aan de beneden zijde en links de invaart aan de bovenzijde van het kanaal.)
De scheepslift van Strépy-Thieu wordt gezien als een van de meest moderne waterbouwkundige werken van België.
( Een overzicht van de enorme machinekamer gelegen bovenop de scheepslift met de enorme wielen voor de staaldraden en de remmechanismen.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten