donderdag 7 januari 2021

CRUISEVAART ZEILSCHEPEN.

 

ZEILSCHEPEN VOOR DE RIJKE 

       MOOIWEER ZEILERS.



STAR FLYER & STAR CLIPPER.

In 1990 werd er begonnen op de scheepswerf  Langebrugge in België aan de bouw van de zusterschepen Star Flyer & Star Clipper, beide een viermastsbarkentijn van de 'Star-klasse' voor cruises. De schepen zijn eigendom van de Zweedse Fred Olsen Travel Ltd Company.
De schepen hebben een tonnage van 3025 bruto registerton; een lengte van 109,7 meter; breedte 15,2 meter en een diepgang van 5,6 meter.
Beide schepen hebben een bemanning van 70 koppen en kunnen 170 passagiers vervoeren.
Ze zijn specifiek gebouwd voor het onder zeil cruisen in de vriendelijke, zonnige en warmere wateren van bijvoorbeeld de Caraïbische Zee en de Indische Oceaan, geregistreerd in Luxemburg, na vervolgens de hoogste technische normen te zijn geïnspecteerd en goedgekeurd door Lloyds.

(Beide barkentijnen van de 'Star-klasse' in elkaars gezelschap met al hun zeilen bij.)

De schepen hebben een stalenromp met bijzonder fraaie lijnen en en hulpmotorvermogen van een 12-cilinder Caterpillar dieselmotor die een enkele schroef aandrijft. Deze zorgt er niet alleen voor dat de passagiers van eventuele onaangename zee/ en weersomstandigheden zo weinig mogelijk merken, maar ook dat het tijdschema van de reis kan worden gehandhaafd.

Beide schepen zijn barkentijnen, hebben vier masten waarvan de hoogste 68,9 meter oprijst en zijn hiermee de hoogste zeilschepen die op het moment waar ook ter wereld te vinden zijn. Omdat comfort het motto van de schepen is en snelheid op de tweede plaats komt, is het zeiloppervlak nogal bescheiden.
De masten voeren 3344 m² dacronzeil, waarvan vijf dwarse (ondermars-, mars-, bram-, bovenbram-, en scheizeil)  aan de fokkenmast, vier voorzeilen en zeven langsscheepse zeilen aan of tussen de vier masten.
Deze tuigage is speciaal ontworpen met het oog op bedieningsgemak. Mede door de toepassing van allerlei mechanische hulpmiddelen is voor de bediening maar een kleine bemanning nodig.

De rompen zijn zo ontworpen en ingericht dat de ruimte maximaal benut wordt en ook het comfort in de salons en hutten maximaal is.
Er zijn vier dekken waarvan het bovenste dek, het Sun Deck, verdeeld is in drie blokken met in het midscheepse en achterste blok een zwembad en grote reddingssloepen in davits.

De acht meest luxueuze passagiershutten ('staterooms')  bevinden zich op het zonnedek en het Main Deck daar meteen onder, waar zich ook een pianobar, een tropische bar en een bibliotheek bevinden.
Op het daaronder gelegen dek, het Clopper Deck, zijn hutten, ingedeeld in drie klassen, iets minder kostbaar ingericht en daar zijn helemaal achteraan, ook de eetzaal en de vergaderzaal, evenals de suite van de eigenaar.
Ten slotte is er nog het Commodore Deck, dat juist boven de waterlijn ligt en waar overige, in vier klassen ingedeelde hutten zijn.

De barkentijnen voldoen aan de hoogste eisen van comfort voor de passagiers, maar ook de bemanning is goed ondergebracht.
De modernste mechanische en elektronische apparatuur zorgt voor de hoogste mate van veiligheid en de plezierigste manier van zeilen.


STUKJE ZEILGESCHIEDENIS.

In 1902 vond op de werf van  J.C.Tecklenborg in Geestemünde, Duitsland, de tewaterlating plaats van het grootste en snelste zeilschip dat ooit werd gebouwd.
Het was het vijfmastvolschip Preussen, het tweede schip van die naam dat gebouwd was voor een van de laatste en grootste rederijen van zeilende schepen, de Reederei F. Laeisz. De Preussen was een van de slechts vier vijfmastvaartuigen die dwarsgetuigd waren, het enigste vijfmastvolschip en het grootste schip dat ooit zonder hulpmotor-
vermogen zou varen.
Van de technische gegevens uit die tijd vermelden we haar tonnage van 5081 bruto registerton, haar lengte van 124,3 meter en haar bemanning van slechts 48 koppen.
De vrijwel vanaf de tewaterlating al legendarische Preussen domineerde de laatste jaren van de zeilende koopvaardij als een economische eenheid waarmee rekening gehouden moest worden, maar ging helaas niet veel later verloren toen het in 1910 aan de zuidkust van Engeland aan de grond liep.
Het valt te betwijfelen of er ooit een zeilschip van een dergelijke schoonheid is geweest.

ROYAL CLIPPER.

Het enigste schip dat in aanmerking komt voor de schoonheid van een zeilschip is de Royal Clipper, welke als laatste werd toegevoegd aan de Star Clippers, de zusterschepen Star Clipper en Star Flyer, het enige vijfmastvolschip ter wereld en het grootste sinds de Preussen.
De Royal Clipper een vijfmaster met een stalen romp werd ontworpen door de Poolse scheeps-
architect Zygmunt Choren,
De romp werd gebouwd op de scheepswerf van Gdánsk in Polen en versleept naar de scheepswerf IHC Merwede in Hardinxveld-Giessendam in Nederland voor de volledige afbouw. Het schip kwam in 2000 gereed en kreeg als thuishaven Valletta te Malta.


(De vierdekken van de Royal Clipper die voor de passagiers bestemd zijn heten, van boven naar beneden: Sun Deck, Main Deck, Clipper Deck en Commodore Deck.) 

Het schip gebaseerd op de Preussen, heeft een lengte van 134,8 meter, breedte 16,5 meter en een diepgang van 5,6 meter. Tonnenmaat 5.000 bruto registerton.
De vijfmasten kunnen 42  (dacron-) zeilen dragen met een oppervlakte van 5.202,6 m².
De hulpvoortstuwing bestaat uit twee Caterpillar 3516 dieselmotoren.
Het schip wat op alle mogelijke manieren van technische snufjes is voorzien, voor behandeling en navigatie heeft een bemanning van 106 koppen en kan 227 passagiers vervoeren.


 
(Overzicht van de lobby midscheeps gelegen.)

Als decoraties werden er onder andere fresco's aangebracht door de Duitze trompel'ouilschilder Rainer Maria Latzke.

Over de drie bovenste dekken strekt zich een atrium uit dat zonlicht binnenlaat in de eetzaal.
Nog twee bijzonderheden zijn het 'marina platform', dat van het benedenachterschip tot het water helt en gebruikt kan worden voor watersporten en duiken, en de zogenoemde 'Captain Nemo Lounge', die een sportschool omvat en voorzien is van onderwaterpatrijspoorten.


(Het interieur van een van de luxe hutten.)


Het schip kwam in juli 2000 gereed en begon onder haar roepletters 9HA2796 en IMO-nummer 8712178 aan haar eerste cruisereis.
Hoofdkantoor van Star Clippers is gevestigd te Luxemburg.














  






Geen opmerkingen:

Een reactie posten