CLIPPERS.
Het was de snelheid van deze schepen die hun in het begin van de 19e eeuw een groot concurrentie voordeel bezorgden. In Amerika dwong in die harde tijd scheepsbouwers te experimenteren met de snelheid van de schepen. Tot die periode hadden de vrachtschepen een volle steven en een rond onderwaterschip.
De Clipper echter heeft een scherp gesneden, holle vorm. Hierdoor snijdt het schip door het water in plaats van dat de romp omhooggestuwd wordt. Tevens werd het onderwaterschip meer weggesneden, waardoor het schip minder in de vaart afremde.
Ook de hogere masten verbeterden de snelheid van de Clipper sterk, hierdoor kon het schip meer zeil, voeren. Dit scheepstype kon door een langere waterlijn en een gereduceerde breedte sneller en hoger aan de wind lopen dan andere fregatten. Dit concept bleek briljant en werd na enige aarzeling ook in Nederland ontdekt rond 1850.
Toch was de populariteit van de Clipper van korte duur. Doorslaggevend was de opening van het Suezkanaal in 1869. Door dit kanaal werd de route van- en naar Nederlands-Indië aanzienlijk korter. Voor de stoomschepen was het kanaal ideaal, maar voor Clippers of andere zeilschepen onbruikbaar. Zij moesten een langere route ronde de Kaap de Goede Hoop varen en die extra tijd bleek te kostbaar.
Nergens ter wereld varen nu nog originele Clippers. Slechts één is er overgebleven uit die tijd: de Cutty Sark. Dit schip ligt nu in een dok in Greenwich, Engeland, als museumschip.
DE DAMEN SHIPYARD CLIPPERS.
"CISNE BRANCO".
Op 9 november 1998 werd bij de Damen Scheepswerf in Amsterdam de kiel gelegd voor de Clipper die zou gaan varen onder de naam; CISNE BRANCO, wat betekend "Witte Zwaan". Het schip werd op 9 maart 2000 in dienst gesteld bij de Braziliaanse Marine als opleidingsschip.
De gehele vormgeving en bouw is gebaseerd op de klippers uit de 19e eeuw.
Dit is het derde Braziliaanse opleidingsschip met de naam Cisne Branco. De lengte van het schip is: 88,4 meter, breedte: 10 meter, diepte: 4 meter en totale hoogte 46 meter. het schip maakt een snelheid onder volle tuigage van 17,5 zeemijlen (knopen) per uur.
( Helaas was het schip niet te bezichtigen die dag voor het publiek.)
"STAD AMSTERDAM".
De STAD AMSTERDAM is een stalen vol getuigde driemaster en met de komst van dit schip in het jaar 2000 werd de clipper-historie weer een nieuw leven ingeblazen. Het ontwerp is een soort kopie van een koopvaardijschip uit 1854, de Amsterdam.
Het schip heeft een lengte van: 74,9 meter, breedte: 10 meter, diepte 4 meter en een snelheid onder volle tuigage van 17 knopen per uur.
Het schip bevaart de wereldzeeën als opleiding- of charterschip.
Op 1 september 2009 vertrok het schip uit de Engelse haven Plymouth voor een acht maanden durende reis in het kielzog van Charles Darwin; zijn tweehonderdste geboorte jaar en herhaalde het schip de reis die Darwin van 1831 tot 1836 maakte met de Beagle.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten