EEN JACHT MET EEN MAST
HOGER DAN DE NELSON ZUIL.
MIRABELLA V.
De Mirabelle V werd in het Guinness Book of records van 2005 vermeld als het jacht ('superjacht' is beter.) dat drie wereldrecords op haar naam heeft staan.
De Mirabella V werd gebouwd als een onderdeel van een vloot van grote zeiljachten in handen van de voormalige voorzitter van Avis het autoverhuurbedrijf.
Het schip is in Ierland ontworpen door Ron Holland Design en in het Verenigd Koninkrijk gebouwd door VT Halmatic Shipbuilding, Woolston, Hampshire.
De Mirabella V is van het type flybridge sloep en heeft een tonnage van 765 ton zonder lading. De romp heeft een lengte van 77,6 meter en een breedte van 14,82 meter. Haar totale hoogte bedraagt 88,5 meter. De hoogte van haar kiel is 3,8 meter.
Haar zeiloppervlak bedraagt in totaal 3.380 m².
Als hulpvoortstuwing is zij uitgerust met twee Caterpillar 969 kW dieselmotoren. Het schip heeft een vaste bemanning van 17 koppen.
Het jacht wordt voor charters aangeboden door Jacqui Beadon Yachts in Frankrijk tegen een tarief dan in 2005 op $ 250.000 per week lag, exclusief eten, drinken en tips voor de bemanning.
De Mirabella V is bestemd voor het halen van grote snelheden, waarbij meer dan 20 knopen per uur geen uitzondering is, en ook om hoog aan de wind goed te presteren.
Alles aan het jacht laat zich uitdrukken in superlatieven.
Kosten nog moeite zijn gespaard om dit grootste enkelmastschip ter wereld voor twaalf uitermate kritische en veeleisende passagiers zo comfortabel mogelijk te maken. Hun luxueuze verblijven zijn volledig afgeschermd van die van de 17 koppige bemanning, die het overigens ook zeer goed getroffen heeft met de accommodatie en faciliteiten.
Zo heeft de bemanning haar eigen boten, welke zijn opgeslagen op het onderste achterdek en wanneer deze buitenboord zijn gehesen, kan deze onderdekse ruimte gevild worden met water waardoor een 20-persoons jacuzzi ontstaat, evenals een 6,4 meter lang zwembad en een kunstmatig opgewekte stroming waardoor het bad groter lijkt.
Onder de faciliteiten voor de passagiers bevinden zich buitenissig comfortabele luxehutten met volledige badgelegenheid, een salon/bar met gekoppelde 'wijnkelder' voor 6000 flessen, een binnen- en buitenbioscoop, een sportschool, een jacuzzi en zwembad zoals eerder vermeld, eigen motorboten, jetski's, zeilboten en duikapparatuur. De passagiers komen aan boord met een door waterjet aangedreven boot die naderhand door een poortluik in het achterschip naar binnen wordt gevaren.
De zuil inclusief het standbeeld van 5,5 meter, heeft een hoogte van 50 meter.)
De Mirabelle V is composiet gemaakt van koolstof- en glasfiber en ook haar mast is van koolstofmateriaal, terwijl tot haar verdere kenmerken een ophaalbare kiel behoort, zodat de diepgang van 10 meter kan worden teruggebracht tot 4 meter.
De Mirabelle V is sloepgetuigd, maar kan toch drie voorzeilen voeren. Alle zeilen zijn vervaardigd door Doyle Sailmakers in de VS en een erven is het grootste zeil ter wereld, een gunea van 1833 m².
Nog een punt dat een wereldrecord oplevert is de hoogte van de mast die 88,5 meter oprijst en op zijn plaats gehouden wordt door wantstagen en vier paar zalingen.
Het varen van dit grote jacht met zo'n kleine bemanning is alleen mogelijk door het slim opstellen van drie identieke controleposten op strategische plaatsen, uitgebreide toepassing van tv-camera's en zowel elektrische als hydraulische hulpmiddelen.
Zo is er een hydraulische lift die maximaal drie personen tot vlak bij de masttop kan tillen.
Al het lopende touwwerk wordt onderdeks geleid waar zich ook de lieren bevinden, zodat het dek bijna helemaal ter beschikking van de passagiers staat. De elektrische kabels hebben een totale lengte van niet minder dan 70 km en aan boord is een ontziltingsinstallatie die per dag 30 ton zoet water kan produceren.
De Mirabella V werd op 26 november 2003 te water gelaten en de meting die meteen plaatsvond, wees uit dat het schip binnen 1% van het beoogde gewicht was gebleven. De enorme mast, die hoger reikt dan de zuil van Nelson op Trafalgar Square in Londen, werd geplaatst in december van dat jaar, de zeilen werden in februari 2004 aangeslagen en voor de eerste reis gehesen op 15 april 2005.