HINDU-TEMPELS
OP DE TERRASSEN VAN
VULKAAN MERAPI.
CANDI LJO.
De Ljo-tempel, in het Indonesisch Candi Ljo, is een hindieistische candi op 4 kilometer afstand van Raku Boko of 18 kilometer ten oosten van Yogyakarta. De tempel werd gebouwd tussen de 10e en 11e eeuw tijdens het Mataran-koninkrijk.
Het tempelcomplex bevindt zich in het gehucht Groyokan, het dorp Sambirejo. De naam van de tempel is afgeleid van de locatie, de Gumuk Ljo-heuvel. Het tempelcomplex staat op de westelijke helling van de heuvel, in een rustige regio en ligt 410 meter boven de zeespiegel. De westelijke heuvel van Gumuk Ljo geeft een uitzicht over de rijstvelden en kleine dorpen. Het is het hoogst gelegen tempel complex van Midden-Java.
Het tempelcomplex is 0,8 hectare groot, maar het oorspronkelijke complex is naar schatting veel groter.
Op de voet van de heuvel en de hellingen aan de westkant zijn er enkele archeologische artefacten en tempelruïnes die doen vermoeden dat er een grotere verbinding kan bestaan van de voet die opstijgt naar de hoofdtempel.
Het gehele complex bestaat uit verschillende terrassen, met aan de westkant enkele tempelruïnes waarvan de meeste worden opgegraven. Men schat dat er nog meer dan 10 ruïnes van Perwara of kleinere tempels op deze terrassen liggen begraven.
Het belangrijkste deel van het complex bevindt zich op het bovenste terras, en het bestaat uit een grote hoofdtempel op het westen en drie perwara-tempels op het oosten.
De drie perwara-tempels waren bedoeld ter ere van Trimurti, de drie hoogste goden in het hindoeïsme, Brahma, Vishnu en Shiva.
Al deze drie tempels hebben een cella of kamer en er zijn ramen geperforeerd in de vorm van een ruit.
Het dak is in drie fasen aangebracht, versierd met rijen ratna's.
De ingang naar de hoofdkamer, de garbhagriha, bevindt zich aan de westkant, geflankeerd door twee valse vensters of nissen die zijn versierd mat kala-maskers-decoratie.
Aan de noord-, oost- en zuidmuren bevinden zich drie nissen aan elke kant, ook versierd in kala-makara-stijl. De middelste nis is iets groter dan de andere twee flankerende nissen. Deze nissen zijn nu leeg, waarschijnlijk bevatten zij ooit hindoeïstische murti (beelden).
Een trap geflankeerd door twee makara's leidt naar de hoofdingang, die 1,2 meter boven de grond ligt. Boven de ingang is aan weerszijden een beeldhouwwerk van het hoofd van Kala, verbonden met het makara-lichaam. Dit kala-makara patroon wordt vaak aangetroffen in en op tempels van het oude Java.
In de mond van de makara's zijn kleinere papegaaien uitgehouwen.
In de hoofdkamer bevindt zich een grote linga en yoni versierd met naga-slang. De vereringvan fallische linga en yoni symboliseert de kosmische heilige unie tussen Shiva en Parvati als zijn shakti.
Er zijn drie nissen, aan elke kant van de binnenmuur in de kamer, elke nis wordt geflankeerd door een paar devata, hindoeïstische minder goden en godinnen die naar de nissen vliegen.
Het Ljo tempel complex is een geliefde plaats voor vooral de lokale bevolking om van een prachtige zonsondergang te genieten. Gezinnen komen van ver om er een dagje uit van te maken.
CANDI BARONG.
De Candi Barong is een 9e eeuwse hibdoeïstische tempel op ongeveer 800 meter oost-zuidoosten van het Ratu Boko complex, op een hoogte van 199 meter boven de zeespiegel.
De tempel is gelegen op een heuvel in het gehucht Candisari, het dorp Bokoharjo.
Men noemt de tempel Barong, omdat het hoofd van de kala boven op de nissen van de tempels is uitgehouwen op de Barong lijkt.
In tegenstelling tot de andere tempels in Midden-Java kreeg de Barong-tempel vorm als getrapte terrassen, plaatselijk bekend als punden berundak, een oud ontwerp van pre-hindoeïstische megalithische heilige structuur op Java.
De tempel bestaat uit terrassen van drie niveaus.
Het eerste terras is gelegen op het westen en komt overeen met de topografie van de site, het tweede terras is een stenen constructie en meet 90 bij 63 vierkante meter, terwijl het derde terras 50 bij 50 vierkante meter meet.
De ingang is gelegen aan de westzijde.
In het midden van de westkant is er een trap omhoog vanaf het eerste terras naar het tweede terras dat ongeveer vier meter hoog oploopt met een breedte van drie meter. Voordat men het hoogste terras betreedt, is er er een kleine paduraksa-poort die de trap naar boven flankeert.
(Een beeld van de god Shri.)
Op het hoogste terras zijn twee tempelgebouwen voor aanbidding, op Vishnu en Dewi.
Elk van deze tempels heeft een afmeting van ongeveer 8,18 bij 8,18 meter bij een hoogte van 9,05 meter. De belangrijkste tempels hebben geen ingangen, dus gaat men ervan uit dat de aanbiddingsceremonie buiten het gebouw werd gehouden.
De aanbidding van Vishnu is een kenmerk van dit tempelcomplex.
De restauratie van dit complex begon in 1987 met het herschikken van de twee belangrijkste tempels, en werd voltooid in 1992. Tijdens de restauratie werden beelden van Lord Vishnu en Dewi Sri gevonden.
Op een gevonden pripih, een platte steen met schrift, waren letter in goud en zilver gegraveerd, maar het schrift was onleesbaar geworden.
Verder werden er huiselijke gebruiksvoorwerpen gevonden, zoals keramische kommen, pijlpunten, potten en lepels.
CANDI SAMBISARI.
De Candi Sambisari is een tempelcomplex omringt door twee stenen muren en is gelegen op ongeveer 12 kilometer van Yogyakarta en ongeveer vier kilometer ten westen van de Prambanan.
De tempel is naar schatting gebouwd in de eerste decennia van de 9e eeuw tijden het bewind van koning Rakai Garung die regeerde in het oude Mataran koninkrijk van de Syaillendra/dynastie.
Deze datering is gebaseerd op een gouden plaat met tekst die in 1977 in dit tempelcomplex werd gevonden.
Het tempelcomplex werd bij toeval ontdekt door een landbouwer en na onderzoek door het Yogyakarta Archeologisch Centrum, werd besloten het geheel bloot te leggen en te restaureren.
De restauratie werd in 1986 voltooid en de naam van het gehucht waar het complex ligt werd vereeuwigd als de naam van de tempel.
De basis van de tempel lag 6,5 meter onder het maaiveld, en was in het verleden begraven door de lava uitstromen van de vulkaan Merapi, die uitbrak en een catastrofale ramp veroorzaakte in het begin van de 11e eeuw. De restauratie van de Sambisari-tempel werd voltooid in 1986 en sindsdien is de tempel een van de culturele attracties rond Yogyakarta geworden.
Het tempelcomplex is omgeven door twee stenen muren. De buitenmuur heeft afmetingen van 50 bij 48 meter in de vorm van een laag stenen hekwerk. De binnenste muur is gemaakt van stenen met een hoogte van twee meter en een dikte van 50 centimeter.
Het hoofdgebouw is omgeven door een 1,2 meter hoge balustrade, zodat alleen het bovenste deel van de tempel van buitenaf te zien is.
De toegangstrap bevindt zich aan de westkant, en dus is de tempel op het westen gericht. Deze richting is hetzelfde als de Candi Ljo, maar tegengesteld aan de Candi Prambanan of, op dezelfde manier als Candi Kedulan.
De hoogte van de hoofdtempel is vanaf de basis tot de top 7,5 meter. Het gebouw staat zelf op een vierkante stenen basis met een oppervlakte van 13,65 vierkante meter met een hoogte van twee meter. De tempel heeft een grondplan met een oppervlakte van 5 m².
(De trap naar het hoger gelegen voorportaal van de tempel, met aan het begin prachtige kala's.)
Aan de buitenkant van de muren van het hoofdgebouw bevinden zich aan weerszijden nissen. De westkant heeft een ingang naar de tempel, en aan de linker- en rechterkant zijn er nissen met beelden van de god die deur bewaakt Mahakala en Nandiswara.
De noordkant wordt ingenomen door het standbeeld van Durga Mahisasuramardini, de oostkant wordt ingenomen door het standbeeld van Ganesha en de zuidkant wordt ingenomen door het standbeeld van Agastya (Shiva Mahadewa).
Binnen in de hoofdtempel zijn fallus en yoni met vrij grote maten.
(Links in de wand aan de oosterkant staat in een nis het beeld van Ganesha en in een nis aan de noordelijke wand een beeld van Durga.)
CANDI KEDULAN.
Candi Kedulan is een oude hindoeïstische religiueze plaats in Kedulan. Deze tempel werd gebouwd rond de 8e en 9e eeuw in de tijd van het oude Mataran-koninkrijk.
Zoals het geval met de Sambisari-tempel, die hier niet ver vandaan ligt, lag deze tempel begraven onder een dikke laag lava van zeven meter, van de vulkaan Merapi.
Omdat de grondsoorten rond de tempel uit 13 verschillende lagen bestaat, is het zeer waarschijnlijk dat deze tempel in meerdere uitbarstingen door de lava werd bedekt.
Een deel van het hoofdgebouw van de Kedulan-tempel werd op 24 november 1993 per ongeluk ontdekt door zandzoekers op een dor land, in de buurt van het dorp Tirtomartani. Bij nadere inspectie bleek dat 85 % van het gesteente over een gebied lag verspreid, wat een reden was van de regering om gelijk met de restauratie te beginnen.
De restauratie van de hoofdtempel werd op 1 november 2019 voltooid en koste ongeveer 1,5 miljard rupiah.
De architectuur van deze tempel lijkt op de stijl van de Sambisari-tempel. De tempel, die is versierd in de vorm van reliëf van de mond van een kala met lagere hoektanden, werd voor het eerst ontdekt in het midden van een rijstveld in 1993 door zandzoekers die zand aan het winnen waren voor bouwmaterialen. In tegenstelling tot de Sambisari-tempel ligt de hoofdtempel op het oosten, waar ook de trap is geplaatst
Aan de oostkant liggen drie perwana (wacht)tempels. Binnen in het tempelgebouw bevinden zich een Yoni en een vrij grote fallus die nog intact is.
De zuid-, west- en noordzijmuren hebben respectievelijk nissen die worden ingenomen door beelden van Sri Agastya, Lord Ganesha en Battari Durga.