woensdag 20 januari 2021

MIRABELLE V. (SUPERZEILCRUISEJACHT).

 

      



EEN JACHT MET EEN MAST 

       HOGER DAN DE NELSON ZUIL.






MIRABELLA V.


De Mirabelle V werd in het Guinness Book of records van 2005 vermeld als het jacht ('superjacht' is beter.) dat drie wereldrecords op haar naam heeft staan.

De Mirabella V werd gebouwd als een onderdeel van een vloot van grote zeiljachten in handen van de voormalige voorzitter van Avis het autoverhuurbedrijf.
Het schip is in Ierland ontworpen door Ron Holland Design en in het Verenigd Koninkrijk gebouwd door  VT Halmatic Shipbuilding, Woolston, Hampshire.
De Mirabella V is van het type flybridge sloep en heeft een tonnage van 765 ton zonder lading. De romp heeft een lengte van 77,6 meter en een breedte van 14,82 meter. Haar totale hoogte bedraagt 88,5 meter. De hoogte van haar kiel is 3,8 meter.
Haar zeiloppervlak bedraagt in totaal 3.380 m².
Als hulpvoortstuwing is zij uitgerust met twee Caterpillar 969 kW dieselmotoren. Het schip heeft een vaste bemanning van 17 koppen.

(Zicht op het dek van de Mirabella V vanuit het topje van de mast.)

Het jacht wordt voor charters aangeboden door Jacqui Beadon Yachts in Frankrijk tegen een tarief dan in 2005 op $ 250.000 per week lag, exclusief eten, drinken en tips voor de bemanning.
De Mirabella V is bestemd voor het halen van grote snelheden, waarbij meer dan 20 knopen per uur geen uitzondering is, en ook om hoog aan de wind goed te presteren.
Alles aan het jacht laat zich uitdrukken in superlatieven.
Kosten nog moeite zijn gespaard om dit grootste enkelmastschip ter wereld voor twaalf uitermate kritische en veeleisende passagiers zo comfortabel mogelijk te maken. Hun luxueuze verblijven zijn volledig afgeschermd van die van de 17 koppige bemanning, die het overigens ook zeer goed getroffen heeft met de accommodatie en faciliteiten.
Zo heeft de bemanning haar eigen boten, welke zijn opgeslagen op het onderste achterdek en wanneer deze buitenboord zijn gehesen, kan deze onderdekse ruimte gevild worden met water waardoor een 20-persoons jacuzzi ontstaat, evenals een 6,4 meter lang zwembad en een kunstmatig opgewekte stroming waardoor het bad groter lijkt.



Onder de faciliteiten voor de passagiers bevinden zich buitenissig comfortabele luxehutten met volledige badgelegenheid, een salon/bar met gekoppelde 'wijnkelder' voor 6000 flessen, een binnen- en buitenbioscoop, een sportschool, een jacuzzi en zwembad zoals eerder vermeld, eigen motorboten, jetski's, zeilboten en duikapparatuur. De passagiers komen aan boord met een door waterjet aangedreven boot die naderhand door een poortluik in het achterschip naar binnen wordt gevaren.


(Een vergelijking in hoogte tussen de Mirabella V en de zuil van Nelson op Trafalgar Square in Londen.
De zuil inclusief het standbeeld van 5,5 meter, heeft een hoogte van 50 meter.)

De Mirabelle V is composiet gemaakt van koolstof- en glasfiber en ook haar mast is van koolstofmateriaal, terwijl tot haar verdere kenmerken een ophaalbare kiel behoort, zodat de diepgang van 10 meter kan worden teruggebracht tot 4 meter.
De Mirabelle V  is sloepgetuigd, maar kan toch drie voorzeilen voeren. Alle zeilen zijn vervaardigd door Doyle Sailmakers in de VS en een erven is het grootste zeil ter wereld, een gunea van 1833 m².
Nog een punt dat een wereldrecord oplevert is de hoogte van de mast die 88,5 meter oprijst en op zijn plaats gehouden wordt door wantstagen en vier paar zalingen.





Het varen van dit grote jacht met zo'n kleine bemanning is alleen mogelijk door het slim opstellen van drie identieke controleposten op strategische plaatsen, uitgebreide toepassing van tv-camera's en zowel elektrische als hydraulische hulpmiddelen.
Zo is er een hydraulische lift die maximaal drie personen tot vlak bij de masttop kan tillen.
Al het lopende touwwerk wordt onderdeks geleid waar zich ook de lieren bevinden, zodat het dek bijna helemaal ter beschikking van de passagiers staat. De elektrische kabels hebben een totale lengte van niet minder dan 70 km en aan boord is een ontziltingsinstallatie die per dag 30 ton zoet water kan produceren.

De Mirabella V werd op 26 november 2003 te water gelaten en de meting die meteen plaatsvond, wees uit dat het schip binnen 1% van het beoogde gewicht was gebleven. De enorme mast, die hoger reikt dan de zuil van Nelson op Trafalgar Square in Londen, werd geplaatst in december van dat jaar, de zeilen werden in februari 2004 aangeslagen en voor de eerste reis gehesen op 15 april 2005.









De Mirabelle V maakt tegenwoordig deel uit van de Yacht Charter Fleet en vaar onder de naam M5, onder de Britse vlag.







woensdag 13 januari 2021

DE TIJD OP ZEE.

 


DOOR DE KLANK DER GLAZEN.








DE TIJD.

In de eeuwige symmetrie vliedt de tijd voort. Niet kan hem bespoedigen, niets houdt hem tegen.
Hij stroomt zonder ophouden voort, zoals het zand in de glazen zandlopers onzer voorvaderen.
Hij fluistert ons zowel een troostwoord als een waarschuwing toe± neem niet alles te ernstig, want alles is vergankelijk.

DE ZANDLOPER.

Talloze generaties hebben de tijd met de zandloper gemeten, het langst de zeeman aan boord. Hij deed het nog, toen men op het vaste land reeds lang over dit ouderwetse instrument heen lachte.
Op de trotse zeilschepen, op koggen en buizen, fluiten en galeien had men zandlopers van verschillende grootte. Sommigen daarvan bevonden zich in luxueus bewerkte kastjes, thans nog de trots van de scheepvaartmusea.





( Dubbele zandloper uit de 17e eeuw met een looptijd van een halfuur en een kwartier. In plaats van zand zijn de glazen gevuld met zeer fijn gemalen roze marmer.)

Aan boord gebruikte men het grote wachtglas, dat vier uur liep en dat slechts door de wachthebbende stuurman mocht worden aangeraakt.
Toen kreeg men het "Half-watch-glass", dat twee uren aanwees en het gewone glas, dat in een half uur leegliep en bij de roerganger stond, voor zover het weer het toeliet.
Na dit "Half-hour-glass" sloeg de man op een kleine bel de glazen en vanaf de bak antwoordde met met een bezadigde altstem de zuster, de grote scheepsbel, die de man op de uitkijk bediende. Dan wist een ieder aan boord hoe laat het was. 
De gehele scheepsroutine richtte zich naar het ritme van de glazen, de ships bells. Dienst en vrije tijd, wisseling van de wacht en rust op het schip, het eten en de uitgifte van de grog.


Ook de strijd: "We fought eight glasses" staat te lezen in het oorlogsdagboek van de 'Minotaur' op 1 augustus 1798, 14 Thermidor jaar VI. ook wel de Eerste Slag bij Aboukir genoemd. ook bekend als de slag om de Nijl, was een belangrijke overwinning van een Britse vloot onder leiding van Horatio Nelson op de Franse vloot onder admiraal Francois Paul de Brueys d´Aigalliers.

DAGINDELING.

De indeling van de dag is oeroud. Hij wordt gesplitst in 6 wachten en elk 4 uur. Om 4, 8, 12 uur eindigt een wacht en de nieuwe begint. Na afloop van het eerste half uur, dus om 4.30, 8.30 en 12.30 wordt 1 glas geslagen, en een enkele slag op de scheepsbel.
Om 5, 9 en 1 uur klinkt de dubbele slag: 2 glazen. En zo gaat het door tot 8, 12 en 4 uur de oude wacht met 8 glazen - 4 dubbele slagen - eindigt en daarmee ook het begin van een nieuwe wacht wordt aangegeven.
Het leeglopen en omdraaien van het halfuur-glas wordt door de wachtdoende steeds in het logboek met een streep zorgvuldig genoteerd.


 "Wi seilt uit de Doggersbank tom Schogenreff XXXIII Glassen coers nortnortoost". Dit staat te lezen in het logboek van de Bonte Koe van Vlaanderen 1683.

Juiste beslissingen van de scheepsleiding hingen af van de nauwkeurigheid, waarmee de glazen werden aangetekend, ook als tegenwoordig nog de koers en afstand het fundament van de navigatie vormen.
Om deze reden mocht alleen een stuurman of de bootsman het glas omkeren.
Dikwijls werd dit door een onbevoegde vroegtijdig gedaan om de wacht te verkorten.
Men zei dan: de roerganger heeft hem een stootje gegeven en bij de Engelsen luidde het: de roerganger heeft het glas beduveld. De Fransman had echter de fraaie uitdrukking: de roerganger heeft zand gevreten!


Welk een romantiek ligt daar in de klank van de scheepsbel! 
Hoeveel zeemansgeluk en zeemansleed hebben de glazen door de eeuwen heen begeleid. 
De eiland- en Nowgorodvaarders van de Hanzasteden, boekaniers en zeeschuimers, kapers en vrijbuiters, korsaren en avonturiers, allerlei nuancen - ze zeilden bij de klank der glazen.
 
Columbus en Magelhaes, Vasco da Gama en Francis Drake, de Ruyter en Tegetthoff, Admunsen en Hilgerdorf - voor hen sloeg alleen de scheepsbel de uren en de dagen van hun grote reizen en daden.
Zelfs het gedonder van het geschut van Lepanto en Mobile, Taushima en Skagerak, Leyte en Lisa verstomden de glazen niet, en menige brave zeeborst hebben zij voor de laatste wacht opgeroepen.
Heden ten dage nog klinkt op de rede van Portsmouth de bel van de "Victory", Nelsons vlaggenschip, die haar admiraal voor Trafalgar op 21 oktober 1805 naar de overwinning en naar de dood luidde. Op de brug van Blankenese droomt de mooie, kleine bel van de brik "Luise von Stettin" van Kaap Hoorn en van de oude liefde, van La Plata en van Hawaii.

(Scheepsbel van de "Ondina" in het voormalige gebouw van Shell Tankers te Rotterdam. Voorstellende de scheepsboeg met boeggolf en de romp met granaattreffers, opgelopen in haar strijd op de Javazee tegen de Japanse oorlogsvloot.)


De scheepsbel van de trotse "Cap Polonio" bleef bewaart en in een huis aan de Hamburger Alster bewaart men de bel van de "Parma", die bij zo menige moeizame wacht de glazen sloeg, wanneer tijdens een orkaan zware brekers over haar heen veegden.
In het voormalige Shell gebouw te Rotterdam hangt de scheepsbel van de "Ondina"als herinnering aan haar moedige strijd op de Indische Oceaan tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Bij Lloyds in Londen, in de grote zaal hangt de bel van de "Lutine", een fregat gebouwd te Toulon met 38 stuks geschut. die op 9 oktober 1799 in de woedende branding bij Terschelling naar de diepte ging met een grote lading zilver en goud. Wordt deze bel éénmaal geslagen dan verstomt voor een enkel moment het lawaai van elke dag, want zij verkondigt de ondergang van een dapper schip en haar bemanning.
Klinkt de scheepsbel van de "Lutine" echter tweemaal, dan is een nieuwe tijding over een vermist gemeld schip binnengekomen en kreeg menig bezorgde zeemansvrouw op terugkeer van haar man.

Zowel tegenwoordig als eeuwen geleden op alle zeeën, op schepen in de gehele wereld. En nu kent men ook scheepsklokken, die glazen slaan. Zij vormen de droom van allen, wier hart aan de zee toebehoort. Zeelieden, oud of jong, op de grote reis of op de kustvaart, op de brug en in de machinekamer, seiner, loods, scheepsdokter, scheepsjongen of betaalmeester, zeilers of binnenschippers, admiraal of vaandrig, kapitein of kajuitsjongen - zij horen de glazen slaan, dus dan zijn zij allen dezelfde, dan wordt de Blauwe Peter aan de ra gehesen, orders luiden "outward bound" en hun gedachten gaan op de grote vaart. Het verlangen naar de verte pakt hen en herinneringen aan prettige tijden, aan gastvrije kusten, zware stormen en aan goede kameraden komen naar boven.

TIJDEN VERANDEREN, GEBRUIKEN VERGAAN, MAAR DE 'TIJD' BLIJFT VOORUIT GAAN.

HET RITME VAN DE GLAZEN.

4.00   8.00     12.00 = 8 glazen  -- -- -- --               - = enkele slag.
4.30   8.30     12.30 = 1 glas      -                          -- = dubbele slag.
5.00   9.00     1.00   = 2 glazen  - - 
5.30   9.30     1.30   = 3 glazen  -- -
6.00   10.00   2.00   = 4 glazen  -- --
6.30   10.30   2.30   = 5 glazen -- -- -
7.00   11.00   3.00   = 6 glazen -- -- --
7.30   11.30   3.30   = 7 glazen -- -- -- -
4.00    8.00   12.00  = 8 glazen -- -- -- -- 



donderdag 7 januari 2021

CRUISEVAART ZEILSCHEPEN.

 

ZEILSCHEPEN VOOR DE RIJKE 

       MOOIWEER ZEILERS.



STAR FLYER & STAR CLIPPER.

In 1990 werd er begonnen op de scheepswerf  Langebrugge in België aan de bouw van de zusterschepen Star Flyer & Star Clipper, beide een viermastsbarkentijn van de 'Star-klasse' voor cruises. De schepen zijn eigendom van de Zweedse Fred Olsen Travel Ltd Company.
De schepen hebben een tonnage van 3025 bruto registerton; een lengte van 109,7 meter; breedte 15,2 meter en een diepgang van 5,6 meter.
Beide schepen hebben een bemanning van 70 koppen en kunnen 170 passagiers vervoeren.
Ze zijn specifiek gebouwd voor het onder zeil cruisen in de vriendelijke, zonnige en warmere wateren van bijvoorbeeld de Caraïbische Zee en de Indische Oceaan, geregistreerd in Luxemburg, na vervolgens de hoogste technische normen te zijn geïnspecteerd en goedgekeurd door Lloyds.

(Beide barkentijnen van de 'Star-klasse' in elkaars gezelschap met al hun zeilen bij.)

De schepen hebben een stalenromp met bijzonder fraaie lijnen en en hulpmotorvermogen van een 12-cilinder Caterpillar dieselmotor die een enkele schroef aandrijft. Deze zorgt er niet alleen voor dat de passagiers van eventuele onaangename zee/ en weersomstandigheden zo weinig mogelijk merken, maar ook dat het tijdschema van de reis kan worden gehandhaafd.

Beide schepen zijn barkentijnen, hebben vier masten waarvan de hoogste 68,9 meter oprijst en zijn hiermee de hoogste zeilschepen die op het moment waar ook ter wereld te vinden zijn. Omdat comfort het motto van de schepen is en snelheid op de tweede plaats komt, is het zeiloppervlak nogal bescheiden.
De masten voeren 3344 m² dacronzeil, waarvan vijf dwarse (ondermars-, mars-, bram-, bovenbram-, en scheizeil)  aan de fokkenmast, vier voorzeilen en zeven langsscheepse zeilen aan of tussen de vier masten.
Deze tuigage is speciaal ontworpen met het oog op bedieningsgemak. Mede door de toepassing van allerlei mechanische hulpmiddelen is voor de bediening maar een kleine bemanning nodig.

De rompen zijn zo ontworpen en ingericht dat de ruimte maximaal benut wordt en ook het comfort in de salons en hutten maximaal is.
Er zijn vier dekken waarvan het bovenste dek, het Sun Deck, verdeeld is in drie blokken met in het midscheepse en achterste blok een zwembad en grote reddingssloepen in davits.

De acht meest luxueuze passagiershutten ('staterooms')  bevinden zich op het zonnedek en het Main Deck daar meteen onder, waar zich ook een pianobar, een tropische bar en een bibliotheek bevinden.
Op het daaronder gelegen dek, het Clopper Deck, zijn hutten, ingedeeld in drie klassen, iets minder kostbaar ingericht en daar zijn helemaal achteraan, ook de eetzaal en de vergaderzaal, evenals de suite van de eigenaar.
Ten slotte is er nog het Commodore Deck, dat juist boven de waterlijn ligt en waar overige, in vier klassen ingedeelde hutten zijn.

De barkentijnen voldoen aan de hoogste eisen van comfort voor de passagiers, maar ook de bemanning is goed ondergebracht.
De modernste mechanische en elektronische apparatuur zorgt voor de hoogste mate van veiligheid en de plezierigste manier van zeilen.


STUKJE ZEILGESCHIEDENIS.

In 1902 vond op de werf van  J.C.Tecklenborg in Geestemünde, Duitsland, de tewaterlating plaats van het grootste en snelste zeilschip dat ooit werd gebouwd.
Het was het vijfmastvolschip Preussen, het tweede schip van die naam dat gebouwd was voor een van de laatste en grootste rederijen van zeilende schepen, de Reederei F. Laeisz. De Preussen was een van de slechts vier vijfmastvaartuigen die dwarsgetuigd waren, het enigste vijfmastvolschip en het grootste schip dat ooit zonder hulpmotor-
vermogen zou varen.
Van de technische gegevens uit die tijd vermelden we haar tonnage van 5081 bruto registerton, haar lengte van 124,3 meter en haar bemanning van slechts 48 koppen.
De vrijwel vanaf de tewaterlating al legendarische Preussen domineerde de laatste jaren van de zeilende koopvaardij als een economische eenheid waarmee rekening gehouden moest worden, maar ging helaas niet veel later verloren toen het in 1910 aan de zuidkust van Engeland aan de grond liep.
Het valt te betwijfelen of er ooit een zeilschip van een dergelijke schoonheid is geweest.

ROYAL CLIPPER.

Het enigste schip dat in aanmerking komt voor de schoonheid van een zeilschip is de Royal Clipper, welke als laatste werd toegevoegd aan de Star Clippers, de zusterschepen Star Clipper en Star Flyer, het enige vijfmastvolschip ter wereld en het grootste sinds de Preussen.
De Royal Clipper een vijfmaster met een stalen romp werd ontworpen door de Poolse scheeps-
architect Zygmunt Choren,
De romp werd gebouwd op de scheepswerf van Gdánsk in Polen en versleept naar de scheepswerf IHC Merwede in Hardinxveld-Giessendam in Nederland voor de volledige afbouw. Het schip kwam in 2000 gereed en kreeg als thuishaven Valletta te Malta.


(De vierdekken van de Royal Clipper die voor de passagiers bestemd zijn heten, van boven naar beneden: Sun Deck, Main Deck, Clipper Deck en Commodore Deck.) 

Het schip gebaseerd op de Preussen, heeft een lengte van 134,8 meter, breedte 16,5 meter en een diepgang van 5,6 meter. Tonnenmaat 5.000 bruto registerton.
De vijfmasten kunnen 42  (dacron-) zeilen dragen met een oppervlakte van 5.202,6 m².
De hulpvoortstuwing bestaat uit twee Caterpillar 3516 dieselmotoren.
Het schip wat op alle mogelijke manieren van technische snufjes is voorzien, voor behandeling en navigatie heeft een bemanning van 106 koppen en kan 227 passagiers vervoeren.


 
(Overzicht van de lobby midscheeps gelegen.)

Als decoraties werden er onder andere fresco's aangebracht door de Duitze trompel'ouilschilder Rainer Maria Latzke.

Over de drie bovenste dekken strekt zich een atrium uit dat zonlicht binnenlaat in de eetzaal.
Nog twee bijzonderheden zijn het 'marina platform', dat van het benedenachterschip tot het water helt en gebruikt kan worden voor watersporten en duiken, en de zogenoemde 'Captain Nemo Lounge', die een sportschool omvat en voorzien is van onderwaterpatrijspoorten.


(Het interieur van een van de luxe hutten.)


Het schip kwam in juli 2000 gereed en begon onder haar roepletters 9HA2796 en IMO-nummer 8712178 aan haar eerste cruisereis.
Hoofdkantoor van Star Clippers is gevestigd te Luxemburg.














  






vrijdag 1 januari 2021

NIEUWJAARSWENS.

 


          ALWEER EEN JAAR VOORBIJ.


01-01-2021.

Het was gisteren de laatste dag van het jaar 2020. Het was voor vele onder ons een "donker" jaar.

Jaar 2020 was een jaar, waarin we konden gaan spreken over het droge- en natte seizoen. Jaargetijden vloeiden in elkaar over.


Het jaar 2020 zal de wereld geschiedenis ingaan als het "Corona-virus" jaar. het jaar van de lock-downs, het thuiswerken en eenzaamheid voor de ouderen.


We verwelkomden het 'Nieuwe Jaar' niet met vuur- en knalwerk, hier en daar een enkele knal, maar vooral door de deur die we achter ons dichtgooiden on 2020 achter ons te laten en in stilte 2021 binnen te gaan. We laten een donkere periode achter ons, met een nieuw licht aan de horizon. Een licht dat ons weer kracht geeft om verder te gaan in dit nieuwe jaar.



Wens al de lezers van dit blog, een gezond en een mooi 2021, dat het een jaar mag zijn waar we met vreugde op terug kunnen kijken.