JUAN SEBASTIAN de ELCANO.
Juan Sebastian de Elcano was een Spaanse ontdekkingsreiziger. Hij leefde van 1486 tot 1526.Onder zijn leiding keerde het zeilschip de Victoria op 6 september 1522 met slechts 18 bemanningsleden terug in Spanje. Hem werd een wapenschild verleend door Keizer Karel I.
Het was schip was het enige van de vijf schepen die in 1519 onder leiding van Fernäo de Magalhäes waren vertrokken voor een reis om de wereld, rond Zuid-Amerika, en dat deze reis had volbracht.
In het jaar 1525 werd er een expeditie naar de Molukken samengesteld onder het commando van Garcia Jofre de Loaisa en werd Elcano de tweede man.
Het doel van deze expeditie was het stichten van een Spaanse handelspost om zo de Potugese- en de Hollandse monopolie op de specerijenhandel te doorbreken.
Door zware stormen op de Stille Oceaan bleven er slecht nog twee schepen van de vloot over. Op de Stille Oceaan stierf Loaisa aan scheurbuik en nam Elcano het bevel over. Op 4 augustus, slechts vijf dagen na het overlijden van Loaisa overleed ook Delcano aan deze ziekte. Slechts één schip wist uiteindelijk de Molukken te bereiken.
DE BARKENTIJN.
De Juan Sebastian de Elcano is een opleidingsschip van de Koninklijke Spaanse Marine. Het is het op twee na grootste 'tall' schip in de wereld. Het schip werd gebouwd in 1927 in Cadiz, Spanje en haar romp is het ontwerp van de Spaanse marine architect en ingenieur Juan Antonio Aldecoa y Arias.
Na de afkondiging van de Tweede Spaanse Republiek in april 1931 werd het schip ingelijfd bij de Spaanse Republikeinse marine.
( Het boegbeeld van de Juan Sebastian de Elcano met een afbeelding van het verkregen wapen.)
In 1933 werden op order van Commander Salvador Moreno Fernández een reeks verbeteringen aangebracht in het schip en een bronzen plaat met de Latijnse taal inscriptie TU PRIMUS CIRCUNDEDISTI ( "Je ging eerst om mij") bij de boeg.
Op het moment van de staatsgreep van juli 1936 was het schip in Ferrol, een haven die werd ingenomen door de Nationalistische Partij.
( De Juan Sebastian de Elcano onder volle tuigage op zee.)
De lengte van het schip is: 113 meter, de breedte: 13,11 meter, de hoogte 48,5 meter en de diepte 7 meter.
Onder volle tuigage haalt het schip een snelheid van 17,5 knoppen per uur.
De bouwtekeningen van de Juan Sebastian de Elcano werden vijfentwintig jaar later gebruikt om haar na te bouwen als het Chileense opleidingsschip van de marine, de Esmeralda. De bouw duurde van 1952 tot 1954.
( De Esmeralda van de Chileense Marine het zusterschip van de Juan Sebastian de Elcano.)