STAD AMSTERDAM - NEDERLAND.
SAIL AMSTERDAM 2010.
De 'Stad Amsterdam' is een driemastvolschip met een stalen romp met een lengte van 76 m, breedte 10,5 m. en een diepgang van 4,2 m. De totale hoogte is 46,25 meter. Het schip heeft een zeiloppervlakte van 2200 m². Het bouwjaar is 2000 en de thuishaven is Amsterdam.
Snelheid bezorgde de Clippers begin 19e eeuw een enorm concurrentie voordeel. In Amerika dwong in die tijd harde concurrentie scheepsbouwers te experimenteren met de snelheid van hun schepen. Tot dan hadden de vrachtschepen een volle steven en een rond onderwaterschip. De Clipper echter heeft een scherp gesneden, holle vorm. Hierdoor snijdt het schip door het water in plaats van dat de romp omhooggestuwd wordt. Tevens werd het onderwaterschip meer weggesneden, waardoor het schip minder in vaart afremde. Ook de hogere masten verbeterden de snelheid van de Clipper sterk, hierdoor kon het schip veel meer zeil voeren. Dit scheepstype kon door een langere waterlijn en een gereduceerde breedte sneller en hoger aan de wind lopen dan andere fregatten. Dit concept bleek briljant en werd na enige aarzeling ook in Nederland ontdekt rond 1850. Toch was de populariteit van de Clipper van korte duur. Doorslaggevend was de opening van het Suez kanaal in 1869. Door dit kanaal werd de route van en naar Nederlands-Indië aanzienlijk korter. Voor stoomschepen ideaal, maar voor Clippers of andere zee zeilschepen onbruikbaar. Zij moesten een langere route via de Kaap varen. Die extra vaartijd bleek te kostbaar. Nergens ter wereld varen nog originele Clippers. Er is er maar één overgebleven uit die tijd: de Cutty Sark. Dit schip ligt als museumstuk in een dok in Greenwich, Engeland.
Met de komst van de 'Stad Amsterdam'werd de clipper historie weer nieuw leven ingeblazen. Inspiratie bron voor het ontwerp van de 'Stad Amsterdam' is de ijzeren Clipper: De Amsterdam. De bouw van het schip is een initiatief van de Gemeente Amsterdam en Randstad. Beide organisaties vonden elkaar in de overtuiging dat de bouw en exploitatie van de Clipper wezenlijk moeten bijdragen aan opleiding- en werkervaringsmogelijkheden voor de jongeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten