MIR - RUSLAND.
SAIL AMSTERDAM 2010.
MIR is vertaald uit het Russisch VREDE. Het schip is een driemastvolschip met een stalen romp die een lengte heeft van 108.6 m, breedte van 13,9 m. en een diepgang van 6,3 meter.
De totale hoogte van het schip is 50,1 meter en het heeft een zeiloppervlakte van 2771 m². Het bouwjaar is 1988 en de thuishaven is Sint Petersburg in Rusland.
De Mir is één van de vier schepen die gebouwd zijn in het Poolse Gdansk op de scheepswerf van de voormalige Sowjet-Unie. Het schip wordt gebruikt door het Marine Enginering College of Sint Petersburg en wordt naast zeiltrainingen ingezet voor opleidingen in maritieme wetenschappen en oceanografie. De Mir is het zusterschip van de Dar Mlodziezy (1982), Druzhba (1987), Khersones (1988), Palada (1983) en de Nasheba (1992). Deze schepen staan bekend om de hoge snelheid die aan de wind kunnen behalen (18 knopen).
Schipper Victor Anatov, die al sinds de bouw van de Mir verbonden is aan het schip, weet heel goed het maximale uit het schip te halen. Want hoewel de Mir niet zo hoog aan de wind kan varen als veel van haar rivalen, is zij toch vaak in de voorste regionen van haar klasse te vinden. Vandaar dat het schip bekend staat als de snelste windjammer ter wereld.
De Mir heeft relatief veel luxe aan boord, dat wil zeggen dat er voldoende warm water, genoeg proviand en een volledige ziekenhuiszaal met chirurg aanwezig zijn. Maar toch kan de Mir de vergelijking met een luxe cruise-schip niet doorstaan: er moet ook gewerkt worden aan boord. Aan de goed onderhouden staat van het schip blijkt dat de cadetten ook alles weten van schrobben en verven. Al deze factoren maken de Mir een perfect voorbeeld van hoe een trainingsschip zou moeten functioneren. Deze driemaster laat heel goed zien wat de waarde van trainingen op schepen als deze is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten